Google Developer Day 2009 - Praha

Nie tak dawno, bo 6 listopada miałem okazje uczestniczyć w konferencji organizowanej przez Google pod dumną nazwą Google Developer Day. Było to moje drugie spotkanie z tą korporacją po wiosennej akcji Google dla agencji we Wrocławiu. Tym razem grupą docelową byli (jak wskazuje nazwa) przede wszystkim informatycy/programiści. Na potrzeby konferencji zarezerwowano całe piętro w Congess Centrum na Vysehradzie.


Ja oraz Łukasz Koszela popijamy kawę przed pierwszym wykładem (foto: picasa - user GooRoo)



Podczas prezentacji wprowadzającej zostały przedstawione tematy poszczególnych technologii Google - jednocześnie zachęcano do udziału w prelekcjach na prezentowane tematy (Chrome, Android, Wave itp.). Największe zainteresowanie wzbudził nowy system komunikacji Google Wave - tym bardziej, że każdy uczestnik konferencji dostał zaproszenie zarówno do normalnej jak i deweloperskiej wersji Wave'a.

Poranna sesję wykladów zacząłem od kanapki z mozarella i pomidorem (tak, był caly catering :)) i wykladu open social. Zawartość okazała się niestety marketingowym przedstawieniem takich technologii jak OpenID czy WebFinger. Rzecz jasna dowiedziałem się nieco szczegółowiej o celach konkretnych technologii, jednak żadnych szczegółów technicznych ani docelowych metod wykorzystania.

Kolejnym wykladem było GWT + Wave. Tym razem, Wave'a niestety praktycznie nie było, za to zobaczyłem mniej więcej podstawy programowania w GWT (co dotychczas było dla mnie obce - ostatnio styczność z j2ee miałem na poziomie Springa). A po wykładzie wyśmienity obiad - catering z Holiday Inn pokazał na co go stać :)


Obiad (foto: picasa - user GooRoo)

Druga seria wykładów zapowiadała się dużo ciekawiej i się nie zawiodłem. Pierwszy wykład prowadził współtwórca Wave'a Vadim Gerasimov, na temat Wave API. Generalnie dostałem cały przekrój informacji o tym jak tworzyć, testować rozszerzenia do Wave (i to każdego z trzech typów: roboty, rozszerzenia i gadżety). Przy okazji była mowa o protokole Wave oraz o łączeniu fal z różnych serwerów tzw. Wave Federation. Mieliśmy także okazję zobaczyć roboczy interfejs do tworzenia fal dostępny z poziomu terminalu (przez puttyego).

Drugi wykład tyczył sie narzędzi debugujących do Chrome'a oraz Firefox'a (w tym wypadku chodzi o Firebuga). Rozszerzenia deweloperskie do Chroma miały za głowne zadanie stworzyć system profilujący do maszyny javascript v8. Dzięki temu istnieje mozliwość śledzenia wydajności Javascriptu, w tym zajmowanej przez aplikację pamięci oraz czasów wykonywania poszczególnych funkcji (w tym także eventów). Druga cześć (o Firebugu) była prowadzona po czesku - jednak większość materiału była zrozumiała - zwłaszcza, że slady były po angielsku :). I tutaj jedną z ciekawszych rzeczy jakie zauważyłem to mozliwość zakladania breakpointów na strukturę dom oraz możliwość analizowania całego interfejsu przeglądarki przy użyciu wskaźnika elementów.


Prelekcja Wave API (foto: picasa - user GooRoo)

Po krótkiej przerwie rozpoczęła się ostatnia seria wykładów. Pierwszy wykład to Extending Google Apps, na którym zasadniczo pokazano kilka przykładów wykorzystania narzędzi Google'owskich w tym Wave'a oraz Kalendarza na swoich stronach. Ostatnim etapem konferencji było wystąpienie wybranych uczestników, którzy chcieli pochwalić się swoimi osiągnięciami z zakresu wykorzystania narzędzi Google'a. No i tutaj spodziewałem się naprawdę wysokiego poziomu i mocno się zawiodłem. Poziom aplikacji generalnie nie wystawał poza standardowe API narzędzi. Z tego co pamiętam to jedyna aplikacja na poziomie to był CMS zrobiony w GWT. Podczas innej prezentacji strona z aplikacją nie chciała się uruchomić i oglądaliśmy dokumentację do Google Charts... Kolejna aplikacja to mapka z markerami. A ja spodziewałem się kreatywności, o której przez cały dzień była mowa... Zakończenie wiązało się z wręczeniem nagród za największą ilość zebranych kodow QR porozklejanych po Congress Center - Samsunga Galaxy - rzecz jasna z Androidem. A po wykładach kolejna cześć jedzenia :)


Prelegenci (foto: picasa - user GooRoo)

Podsumowując wycieczka do Pragi pozwoliła zaznajomić się z najnowszymi technologiami takimi jak Wave oraz posłuchać o innych ciekawych rzeczach oraz możliwościach narzędzi Googlowych. Wszystko na najwyższym poziomie organizacyjnym oraz programowym (przynajmniej jeśli chodzi o prelegentów z Googla ;))

Więcej zdjęć tutaj: http://picasaweb.google.com/CZGooroo/GoogleDeveloperDay2009#

Prześlij dalej:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz